Școala Federală de Antrenori (SFA) a început cursul pentru obținerea licenței UEFA B-GK alături de a treia serie de 23 de antrenori de portari. În perioada 19-20 februarie a avut loc primul modul.

Prima zi a debutat cu „Filosofia cursului”, susținută de către Eugen Anghel, coach educator și mentor UEFA GK, care le-a prezentat participanților rolul cursului în dezvoltarea lor personală și profesională, principiile și obiectivele acestuia, dar mai ales importanța deținerii acestei licențe în activitatea antrenorului de portari.

Cursanții au fost invitați să se autoevalueze printr-o serie de întrebări cheie dedicate antrenorului de portari și să-și propună ca pe parcursul modulelor următoare să-și îmbunătățească competențele.

Leontin Toader, antrenor de portari al Echipei Naționale de Fotbal a României, coach educator și mentor UEFA GK, a prezentat a doua temă, „Antrenamentul și principiile de dezvoltare ale portarului privind realitatea jocului”. Această sesiune a pus accentul pe cerințele fotbalului modern în ce privește jocul portarului, importanța planificării și organizării antrenamentului într-un mod corect. Cursanții au învățat cronologia creării situațiilor specifice jocului, cum pot realiza o evaluare calitativă a portarului și de ce trebuie să se axeze pe integrarea portarului în timpul antrenamentului.

Pentru a oferi un exemplu corect de planificare a antrenamentului, cei 3 lectori – Eugen Anghel, Leontin Toader și Răzvan Stanca, antrenor de portari al Echipei Naționale de Fotbal a României U21, coach educator și mentor UEFA GK -, au prezentat câte un plan de antrenament cu temele: jocul cu piciorul, duelul 1vs1 și apărarea spațiului porții (reprezentând cele mai relevante situații întâlnite în jocul de fotbal).

La partea practică, fiecare coach educator a condus antrenamentul prezentat anterior cu ajutorul unor portari U17, în timp ce cursanții au avut rolul de observatori, având sarcina de a nota aspectele referitoare la pregătirea antrenamentului și coaching. Fiecare antrenament demonstrativ a fost urmat de o sesiune de feedback.

Pe baza antrenamentelor demonstrative, cursanții împărțiți pe 5 grupe de lucru au primit sarcina de a realiza un plan de antrenament cu următoarele teme: jocul cu piciorul, duelul 1vs1, apărarea spațiului porții, ieșirea pe centrare și apărarea spațiului din spatele liniei de fundași.

A doua zi a început cu sesiunea practică, în cadrul căreia grupele de lucru au prezentat și condus un antrenament conform unui plan. După fiecare sesiune, grupele de lucru au oferit feedback portarilor și au primit întrebări despre aspecte din activitatea desfășurată din partea colegilor și coach educatorilor, printre care s-a aflat și Marian Ioniță, fost antrenor de portari la FC Șahtar Donețk și la FC Rapid 1923, dar și mentor UEFA GK.

După-amiaza, Eugen Anghel a susținut o prezentare despre „Profilul și rolul antrenorului de portari”, în cadrul căreia a explicat relația care trebuie să existe între antrenorul de portari și portarii pe care îi antrenează, care sunt competențele pe care acesta trebuie să le dețină în cadrul antrenamentelor și meciurilor.

„Interacțiunea antrenorului de portari cu antrenorul principal și staff-ul tehnic” a fost ultima prezentare susținută de către Leontin Toader cu scopul de a explica celor prezenți importanța colaborării cu „echipa din spatele echipei”. Antrenorul de portari trebuie să aibă o relație strânsă cu antrenorul principal, antrenorii secunzi, preparatorul fizic, analistul video, staff-ul medical, departamentul de scouting și alte persoane implicate în viața unei echipe de fotbal.

Pentru Modulul 2, cursanții au primit o temă de lucru acasă, respectiv să realizeze o prezentare a profilului portarilor pe care îi antrenează în cadrul cluburilor din care fac parte.