În perioada 24 – 27 mai, la sediul Federației Române de Fotbal, s-a desfășurat FRF Intelligence Centre DATATHON – primul eveniment de acest tip organizat de o federație de fotbal din Europa Centrală și de Est.

Acest eveniment inovator a adus împreună pasionați de date și fotbal pentru a explora noi modalități de îmbunătățire a performanțelor sportive prin analiză avansată de date.

Pe parcursul celor patru zile, participanții au avut ocazia să asiste la prezentările unor specialiști de renume din domeniul analizei de date sportive. Printre aceștia s-au numărat Sébastien Coustou, Director of Data & Analytics la Parma Calcio, Harvey Rutherford, Football Data Analyst la FIFA, și Gabriele Gnecco, Senior Solutions Consultant la Hudl. Participanții au beneficiat de mentorat și suport tehnic și din partea unor experți oferiti de partenerii evenimentului, precum Google Cloud și Data Talks.

Horia Niculescu și Claudiu Pintoiu de la Google Cloud, împreună cu Andrei Popa de la Data Talks, au oferit îndrumare în procesele folosite de participanți și în utilizarea tehnologiilor avansate de analiză a datelor. De asemenea, experți din fotbalul românesc, precum Daniel Sandu de la Rapid București, Gabriel Glăvan de la Școala Federală de Antrenori și Vlăduț Lakatos de la FRF, au contribuit la succesul acestui eveniment prin expertiza lor valoroasă.

Challenge-ul și câștigătorii

Având în vedere faptul că EURO 2024 va începe la jumătatea lunii următoare, provocarea propusă de FRF Intelligence Centre a fost analiza adversarilor pe care echipa națională îi va întâlni la turneul final din Germania. Fiecare dintre cele 9 echipe participante a avut la dispoziție 5 minute duminică pentru a prezenta principalele insight-uri descoperite. La final, juriul a ales 3 echipe care s-au calificat în finala de luni, pentru care au avut șansa să își dezvolte prezentările și să convingă juriul că recomandările lor ar aduce cel mai semnificativ avantaj competitiv.

Echipa câștigătoare, formată din Diana Rusu (data scientist), Radu-Mihnea Pandea (data analyst), Radu Petrișor Moldovan (data analyst), Mihai Ghiță (data scientist) și David Emanuel Oprea (antreprenor), s-a axat pe interpretarea pierderilor și câștigurilor de posesie, calitatea jocului de pase și generarea de acțiuni de poartă.

Câștigătorii au fost recompensați cu tricourile de joc ale echipei naționale cu autograful selecționerului Edward Iordănescu, invitații VIP la meciul România – Liechtenstein, și o experiență de o zi ca Googler la biroul Google Cloud din București.

Inovație și tehnologii avansate

Participanții au folosit diverse metode de analiză a datelor, inclusiv machine learning, generative AI și prompting engineering. Echipele finaliste au prezentat proiecte inovatoare, cum ar fi crearea unui index de referință pentru evaluarea echipelor și profilarea echipelor adverse prin formarea de clustere bazate pe evenimentele din timpul meciurilor.

Viitorul analizei de date în fotbalul românesc

DATATHON-ul a fost doar începutul pentru comunitatea FRF Intelligence Centre, care își propune să construiască o comunitate de experți în date capabili să sprijine dezvoltarea performanței sportive în România. FRF Intelligence Centre are viziunea de a “abilita fotbalul românesc prin informații bazate pe date pentru decizii mai informate și un fotbal mai bun.”

Prin evenimente precum acesta, Federația Română de Fotbal își demonstrează angajamentul față de inovare și excelență în sport, promovând utilizarea tehnologiilor avansate pentru a susține progresul și succesul fotbalului românesc.